Hemmaspa

Imorgon ska jag ha en hemmaspa-dag. Eftersom jag inte är som dom normala barnen i byn som kan bada och leka på stranden i flera timmar (pga korsett) så är hemmaspa det enda roliga jag kan komma och tänka på nu. Att sola här hemma är också ett måste. Jag googlade iallafall runt på lite spa-tips, och jag hittade en massa ''recept'' vars ingridienser man oftast brukar ha hemma, så ta för er!



Ansiktsmask:
Blanda ihop 1 msk äggvita, 1 msk pressad citronsaft och 1 msk honung. Applicera i ansiktet (undvik ögonpartierna) och låt sitta i ungefär 10 minuter. Skölj sedan av ansiktet rikligt med varmt vatten.

Ansiktsmask: 3 matskedar blåbär och 2 dl naturell youghurt, Blanda ingredienserna väl,  tills konsistensen är mjuk och fluffig. Applicera på väl rengjort ansikte och hals. Låt verka tjugo minuter och sköj sedan av med ljummet vatten.

Inpackning för naglar/nagelband3 dl olivolja och 3 tsk pressad citron eller citronjuice. Värm olivoljan så den blir ljummen och blanda sedan i citronsaften. Häll över oljan i en skål och doppa händerna i blandningen. Låt verka cirka tio minuter.

Scrub för fötterna: 2 dl socker och 2 msk yoghurt.  Blanda sockret och yoghurten i en skål. Massera in blandningen på torra och rena fötter och låt verka ett par minuter. Skölj av med kallt vatten och massera sedan in fötterna med en skön lotion.

Hårinpackning:  1 mogen avokado och 3 dl majonnäs. Mosa avokadon med en gaffel och blanda väl med majonnäsen. Applicera sedan röran i torrt hår och svep en varm handduk runt huvudet. Låt verka 20 minuter, skölj med ljummet vatten och tvätta sedan håret som vanligt. För extra torrt hår: lägg till två matskedar olja. För fett hår: blanda i 2 tsk pressad citronjuice.

Hårinpackning: 1 äggula, 2 msk creme fraiche, 1/2 msk olivolja. Blöt håret och handdukstorka. Vispa ihop ingredienserna och massera in i håret och låt sitta i 30 minuter. Skölj och tvätta håret som vanligt.

Kroppspeeling: 1 dl olivolja, 0,5 dl strösocker, 1 msk grädde. Blanda i en kopp och massera på kroppen i duschen. 

Bananmask för ansikte. 1 banan, 1 msk havregryn, 1 msk honung. Mosa bananen och blanda med havregrynen som du stött i en mortel innan. Blanda sedan ner honungen och rör till en jämn smet. Applicera på fuktad hud och låt verka i 15 minuter. Skölj och badda ansiktet torrt.


När jag har provat dom imorgon så kan jag ju berätta om de var bra eller dåliga :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0